KERAJAAN BARANG NAIK?

KERAJAAN BN DISINONIMKAN DENGAN BARANG NAIK

Terima Kasih Kepada Kerajaan Kerana Menaikkan Harga Barang Lagi


Apabila kita memasang telinga terutamanya kepada perbualan orang kampung dan orang atau rakyat kelas menengah, sederhana dan yang kurang daripada itu mengenai tindak-tanduk dan dasar-dasar kerajaan Barisan Nasional sekarang, kita tidak akan lari dari mendengar lulucon mereka terhadap pengertian Barisan Nasional itu sendiri. Adalah dijangka jika kerajaan tidak berubah dengan drastik terhadap dasar-dasar yang tidak disenangi rakyat maka Barisan Nasional akan menerima trade mark barunya yang buruk dan hodoh sebagai ikon yang sangat popular dan terkenal iaitu Kerajaan Barang Naik.

Kerajaan sepatutnya tidak mengambil ringan terhadap ikon ini meskipun ia hanya meniti di bibir rakyat kelas menengah dan bawahan. Ketidakpekaan kerajaan terhadap hal ini membuktikan kerajaan seolah-olah kelihatan tidak mengutamakan rakyat yang berhadapan dengan masalah barang naik yang merupakan golongan yang terbesar dalam pola kumpulan status sosial. Dan jika kerajaan peka terhadap pandangan dan gambaran negatif terhadap ikon yang diterimanya dengan mengambil tindakan melarang menggunakan istilah Kerajaan Barang Naik kepada disiplin kewartawanan dan dunia penulisan, tindakan ini juga tidak tepat kerana ia menunjukkan kedangkalan berfikir dan berfalsafah atau budaya pemikiran pemimpin-pemimpin yang mengetuai Barisan Nasional.

Adalah sangat ironi sekali bahawa ikon Kerajaan Barang Naik ini hanya tergambar kepada UMNO manakala keuntungan barang naik dihubungkaitkan atau disinonimkan dengan MCA yang diyakini malah dianggap sudah menjadi budaya sebagai wakil etnik yang menguasai ekonomi negara ini.Sehubungan dengan itu apabila bercerita mengenai masalah barang naik maka tergambarlah pemimpin-pemimpin Melayu yang berkuasa seperti burung kakak tua yang petah berkata-kata dan berupaya mempengaruhi penonton terhadap keistimewaannya. Adalah sangat difahami bahawa burung-burung kakak tua ini hidupnya selesa di dalam sangkar yang cantik dan makanannya disediakan dengan baik oleh penguasa duit atau tawkeh wang ringgit.

Burung kakak tua memang cantik dan kelihatan begitu bersih lebih-lebih lagi yang berwarna putih sehingga perkataan-perkataan yang keluar dari mulutnya boleh memukau dan keistimewaan ini telah diperalatkan sehingga harga barang boleh naik tanpa kemarahan rakyat yang pada hakikatnya merekalah yang memikul beban dan penderitaan. Oleh kerana termakan pujuk dan rayuan siburung kakak tua maka rakyat seolah-olah terlupa dan dapat menerima kenaikan harga barang seharian. Tawkeh duit dan konco-konco tersenyum lebar di belakang pentas wayang Cina.

Tidak lama lagi kita akan mendengar malah akan melihat mereka yang gugur dalam perjuangan hidup secara fizikal, realiti dan juga secara simbolik. Jangan terkejut apabila nanti kerosakan moral anak muda yang akhirnya akan menjadi dewasa sebagai masyarakat yang kasar dan hidup diselubungi norma kebejatan kerana desakan hidup yang terhasil daripada dasar kerajaan barang naik. Jangan terkejut apabila jenayah dikepalai oleh anak-anak tempatan sendiri dan disana-sini rakyat hidup dalam kebimbangan kerana berleluasanya jenayah rompakan, kecurian, ragutan, rogol, penculikan, pembunuhan dan sebagainya kerana mengamalkan jalan mudah untuk kesinambungan hidup. Jangan terkejut apabila hal ini semua akan berlaku dan membudaya dihadapan mata kita kerana kesilapan barisan kerajaan barang naik membuat dasar sosial pada ketika ini.

Pada hari ini kita boleh menyalahkan golongan bangkai hidup yang diberi ikon kepada penagih dadah yang sering melakukan jenayah kerana ketagihan dadah dan tuntutan naluri untuk mendapatkan bekalan bagi menghilangkan derita ketagihan. Kita juga boleh menuding orang atau pendatang asing baik dari Myanmar, Indonesia, Nepal mahupun Vietnam dan Pakistan apabila laporan-laporan insiden jenayah melaporkan penglibatan mereka. Kita seolah-olah menerimanya kerana kita mengetahui mereka terdesak untuk hidup dan juga jenayah yang dilakukan didorong oleh angan-angan dan cita-cita untuk menjadi cepat kaya dan orang senang.

Kita seolah-olah menerimanya kerana minda kita beranggapan jenyah yang dilakukan oleh penagih dadah meskipun banyak tetapi hanya jenayah kecil. Jenayah yang dilakukan oleh pendatang asing pula, walau pun sampai kepada kes-kes pembunuhan, adalah diantara mereka dan sedikit yang melibatkan penduduk tempatan.Kita seolah-olah menerimanya dan seperti menganggap hal itu hanyalah sementara kerana mereka pendatang asing yang akan kembali semula ke tanah air mereka.

Apa pula tanggapan kita nanti apabila jenayah-jenayah ini dilakukan oleh rakyat kita sendiri dan majoritinya adalah dari kumpulan sosial pertengahan dan ke bawah yang merupakan penduduk terbesar di negara ini? Apa pula gambaran yang dapat dibayangkan apabila jenayah-jenayah yang berlaku nanti tidak dapat ditangani oleh polis kerana mereka sibuk melindungi tokoh dan kroni politik saja?

Terima kasih kepada kerajaan Barang Naik jika mereka dapat melihat impak yang negatif ini yang akan berlaku dalam masyarakat kita tidak lama lagi. Adalah lebih baik jalanraya kita selekeh akibat banyaknya orang menjual goreng pisang dan menjaja apa saja untuk menampung kehidupan seharian daripada cantik dan bersih tetapi sunyi sepi kerana takut untuk keluar menikmati hidup berikutan leluasanya jenayah....... dan adalah lebih pahit apabila rakyat menyuarakan masalah ini tetapi orang-orang kerajaan barang naik yang tidak sedar diri tidak segan silu bertanya balik.... barang kamu tidak naikke?? Tun Sheikh secara spontan ada jawapannya....jangan menyesal akibat barang naik yang kamu persendakan, anak-anak perempuan dan isteri kamu melahirkan anak-anak luar nikah ...ini akan berlaku apabila semua barang, luar dan dalam.... naik!!

Oleh Tun Sheikh Engku Bendahara

0 comments:

Post a Comment

 
Copyright 2009 Falsafah Pemikiran
BloggerTheme by BloggerThemes | Design by 9thsphere