Kembali Kepada Warisan Bangsa Dunia dari Melayu Kepada Islam

Kembali Kepada Warisan Bangsa Dunia dari Melayu Kepada Islam

Harga barang akan naik lagi selepas Pilihanraya XIII . Makluman ini seperti telah menjadi budaya. Ketika ini kerajaan memaksa saman ekor mesti dibayar. Tahun lepas kerajaan kelihatan seperti curiga dan bimbang pengaruhnya akan merosot jika pungutan saman diteruskan. Tentu sekali akan menyebabkan hilang sokongan rakyat. Tuntutan saman ekor itu ditangguhkan. Hati panas rakyat yang sedang berbelanja persiapan hari raya reda. Jika tidak tentu duit akan terluak kerana terpaksa bayar saman ekor. Bonus RM500 sudah tentu gagal memujuk hati rakyat. Cerita pembunuhan jutawan janda pula diperbesar dan menjadi hidangan lazat telinga pada hari raya. Kerajaan terselamat daripada isu-isu yang boleh mengurangkan sokongan rakyat.

Kini angin pilihanraya tersebar meluas. SB politik katanya telah memberi lampu hijau. Tun Mahathir pun katanya setuju kerana momentum sokongan rakyat kepada BN mencatat rekod yang baik. Walau pun hal ini masih dianggap cuma spekulasi dan jangkaan tetapi bagi Tun Sheikh ia boleh dipercayai. Ini adalah kerana maklumat-maklumat ini Tun Sheikh perolehi daripada orang yang tidak disangka ketika membuat lawatan ke kilang Samsung di Senawang Seremban pada minggu lepas. Yang membuat Tun Sheikh tertanya-tanya dan percaya ialah kerana beliau merupakan kumpulan CEO dalam pengurusan kilang berkenaan tetapi mengaku tidak berminat pada politik. Peliknya maklumat yang didapatinya seperti sebagai bayangan indikator perancangan ekonomi syarikat gergasi itu.

Beliau juga memaklumkan atau menjangkakan bahawa kerajaan akan memberi sedikit insentif dan meneruskan pungutan hasil saman. Ini bertambah pelik bagi Tun Sheikh tetapi beliau begitu bersahaja seolah-olah perkara yang dianggap spekulasi ini telah biasa bagi golongan sepertinya kerana maklumat-maklumat sebegini penting dalam pembangunan ekonomi perkilangan. Kita maklum syarikat Samsung adalah pengeluar barangan elektronik dan eletrik terbesar dan terkenal di seluruh dunia. Tun Sheikh terus mencungkil kerana beliau bertampang jujur dan senang diajak bicara. Katanya kerajaan akan menaikkan sedikit gaji kumpulan sokongan untuk mengambil hati mereka. Mungkin elaun cola akan hilang kerana diserapkan dalam tangga gaji baru. Bagi Tun Sheikh tujuannya adalah untuk menutup mulut kerana mereka merupakan kelompok penyokong kerajaan terbesar dan di waktu yang sama tertekan dengan kenaikan harga barang harian.

Bila ditanya, agak-agak bila piliharaya akan diadakan? Beliau berkata, jika mengikut penganalisa ekonomi tempatan dimana maklumatnya diperolehi oleh Samsung, pilihanraya sesuai diadakan sebelum Disember ini paling lambat jika tidak berlaku apa-apa insiden yang menyebabkannya terpaksa ditangguh. Harap-harap kerajaan perihatin terhadap rakyat yang terpaksa memikul beban kenaikan harga barang. Kerajaan sebenarnya mempunyai alasan kukuh ketika ini kerana harga minyak dunia dikatakan naik berikutan pergolakan di Timur-Tengah. Tetapi kerajaan tidak memperbesar isu ini kerana khuatir hilang pengundi di Pilihanraya kecil di Merlimau Melaka dan di Kerdau Pahang. SB politik telah beri lampu hijau dikedua tempat ini kerana pengundinya banyak Melayu dan kawasan UMNO. Tetapi jika isu tuntutan kenaikan harga oleh taukeh-taukeh duit dituruti ada kemungkinan besar kawasan ini akan dimenangi oleh pembangkang.

Ketika ini, pilihanraya Kerdau dan Merlimau telah berlalu dengan kemenangan BN. Mereka kelihatan mendabik dada dan ini sangat dirisaukan oleh permerhati yang berkecuali dan juga oleh taukeh-taukeh duit. Mereka juga bimbang dengan tingkahlaku ahli politik BN yang sombong dan tidak serik dengan petunjuk atau alamat yang pernah diberi rakyat. Jika BN kalah tentunya mereka juga akan rugi kerana pelaburan dalam rasuah politik atau politik wang yang telah membudaya begitu besar sekali. Mereka ahli perniagaan dan para kapitalis ini mengetahui keuntungan besar yang akan diperolehi jika BN menang lagi dalam Pilihanraya XIII nanti. Mereka sebenarnya kearah monopoli. Mereka tidak kisah jika BN menukar system pemerintahan daripada demokrasi kepada Islam kerana mereka yakin akan mendapat hak-hak monopoli perdagangan di Negara ini. Yang mereka bimbang ialah jika PKR atau PAS dengan system Islam berkuasa kerana mereka tidak akan dapat membeli undi kuasa politik. Mereka berharap orang yang jahil agama akan terus memerintah atas nama agama. Tetapi mereka sangat bimbang jika orang yang berakhlak dan alim agama mentadbir mengikut lunas-lunas agama.

Tun Sheikh terasa hebat sungguh anak muda CEO ini kerana sudah berpengalaman dan telah terdedah dengan arus dan perkembangan ekonomi antarabangsa. Beliau memang seorang intelektual muda yang boleh dipercayai. Mungkin pada suatu hari nanti beliau akan menjadi penasihat ekonomi kepada Negara ini apabila aliran ekonomi berjalan di atas trek kejujuran dan ketelusan. Jika kita bersangka buruk maka buruklah nasib rakyat Negara ini. Di sini ada juga kebaikan yang dibawa Tun Mahathir kerana beliaulah yang mengundang syarikat Korea ini bertapak di sini. Tujuannya untuk mempelajari dan memindahkan teknologi tinggi secara beransur-ansur.

Tun Sheikh amat berbangga kerana pengurusan tertinggi kilang ini dikuasai oleh anak tempatan dan terdiri daripada bumiputera. Tun Sheikh bertambah gembira apabila mendapati kebanyakan produk baru yang dipasarkan oleh kilang ini ke seluruh dunia adalah hasil idea dan penyelidikan para penyelidik tempatan dan juga idea dari mahasiswa universiti-universiti tempatan yang ada perjanjian persefahaman dengan kilang ini. Tun Sheikh berharap pada suatu hari nanti segala produk hasil buah tangan rakyat Negara ini akan berjenama sendiri dan tidak lagi tengelam dalam nama syarikat dari luar.

Berbalik kepada keadaan politik dan kepimpinan kita, di sinilah seharusnya diperhati dan diperbaiki segera supaya Negara bangsa kita tidak ketingalan dalam arus kemajuan yang berkehendakan komitmen peminpin yang telus dan jujur bukan pemimpin yang membudayakan rasuah untuk kepentingan diri. Ke arah itu suatu indikator perlu ditetapkan dan bagi Tun Sheikh hanya indikator dari Allah yang selamat dan sesuai kerana Allah adalah pemilik alam dan dunia ini. Tidak perlu kita menukar orang atau Perdana Menteri kecuali menukar pemikiran mereka daripada terbatas terhadap UMNO dan Melayu kepada Islam sejagat adalah memadai. Jika tidak, tentu sekali kepada pemimpin yang ahli dalam agama adalah layak dan sesuai dicontohi dan adalah patut kita pilih dan angkat.

Oleh Tun Sheikh Engku Bendahara

0 comments:

Post a Comment

 
Copyright 2009 Falsafah Pemikiran
BloggerTheme by BloggerThemes | Design by 9thsphere