Melayu Glokal Yang Jumud

Melayu Glokal Yang Jumud

Di era Tun Dr Mahathir, Malaysia amat terkenal di persada dunia. Kemajuan pelbagai bidang seperti teknologi, perindustrian, perkilangan dan pembangunan fizikal perbandaran berkembang maju sehingga Putrajaya menjadi lambang yang dibanggakan. Ramai teknokrat dan ahli profesional dalam pelbagai bidang lahir. Di bidang politik pula, Malaysia dianggap lantang kerana keceluparan Tun Dr Mahathir. Pada ketika itu pemikiran Melayu bersemangat dan berdaya saing kearah standard antarabangsa. Sayang sekali di era Tun Dr. Mahathir, kewujudan pemikiran politik bertaraf global dari kalangan ahli politik Malaysia boleh dikatakan nil atau tiada kerana Mahathir dengan penuh bijaksana telah mengekangnya. Beliau mahu hanya diri beliau seorang sahaja yang menonjol. Orang lain telah dikonkong sebagai pak turut sahaja.

Natijah daripada kerakusan Mahathir terhadap populariti dirinya, negara ini kelihatan ketiadaan pemimpin yang sehebat dirinya setelah beliau beundur. Pak Lah selaku peganti dan terkenal dengan sikap pak turutnya kelihatan begitu lemah. Malaysia kelihatan seolah-olah diterajui oleh para usahawan dari pelbagai bidang yang diwujudkan di era Mahathir. Mereka berpengaruh dan mempunyai tangan gaib. Mereka mendesak dan memberi tekanan kepada dasar pentadbiran Pak Lah sehingga kerajaan kelihatan tidak berupaya mengawal kenaikan harga pelbagai barangan pengguna yang menguntungkan mereka. Rakyat yang tertekan telah mula keluar menyuarakan ketidakpuasan tetapi berjaya dikawal dan dipatahkan oleh kerajaan.

Setelah Pak Lah berundur dengan terhormat akibat tekanan dan desakan halus dari dalam, Najib kelihatan terkial-kial malah gagal memulihkan arah arus tuju dasar negara untuk mengutamakan rakyat. Kemajuan negara hasil sumbangan rakyat tidak ada dalam kamus pemikiran Najib. Beliau sangat yakin dengan formula yang diperkenalkan oleh mentornya Tun Dr Mahathir yang memajukan negara melalui golongan para usahawan. Beliau kelihatan menyebelahi dan mengutamakan para usahawan sehingga kelihatan sebagai penggalak kea rah sistem monopoli.

Kelemahan Najib ditokok dengan gosip-gosip terhadap isterinya yang boros telah memalapkan segala usaha dan tindakannya untuk menyatupadukan rakyat yang terdiri dari pelbagai bangsa. Rakyat telah mula kelihatan tidak bersatu hati secara kolektif dan formula menyatukan mereka melalu perikatan atau falsafah kerjasama kesukuan telah dianggap ketinggalan zaman.

Apa yang merisaukan rakyat dan ia adalah kenyataan di mata permerhati ialah ketiadaan ahli politik atau pemimpin BN yang berfikiran global. Kesemua mereka kelihatan begitu sibuk menyiapkan diri sendiri dan cuba menonjolkan diri dalam kelompok lingkungan sendiri. Keadaan ini telah menyebabkan negara ini tertinggal ke belakang di persada dunia kerana ketandusan pemimpin yang menonjol memberi idea dan berusaha menyelesaikan masalah luaran atau antarabangsa.

Rakyat pula seperti telah hilang keyakinan kepada tampuk kepimpinan BN kerana mereka gagal memberi alasan, jawapan dan hujah yang bernas terhadap segala isu yang timbul walaupun isu itu kelihatan mudah diatasi dari segi adat kebiasaan mahupun falsafah keilmuan. Tindakan para pemimpin yang takut atau mungkin benar-benar tidak arif menyelesaikan sesuatu isu rakyat telah menghilangkan rasa kepercayaan dan hormat kepada kepimpinan mereka. Mereka dilihat hanya mementingkan diri dan mengamalkan budaya mengampu untuk menyenangkan hati ketua daripada menyenangkan hati rakyat yang memilih mereka. Ketidakberanian mereka atau kegagalan mereka berhujah secara rasional telah membongkar ketirisan amalan mereka sebagai kelompok pemimpin yang tidak berkualiti mahupun berilmu. Mereka hanya kelihatan hebat diluaran dan lokal sahaja. Standard mereka tidak bertaraf universal, global atau sejagat mahupun bertaraf antarabangsa kerana kebebasan bersuara dan mengeluarkan idea bernas telah disekat sejak di era Mahathir.

Lebih malang lagi apabila mereka kelihatan begitu bersungguh-sunguh coba menegakkan benang yang basah sehingga kelihatan seperti tokoh yang dunggu atau bebal yang tidak nampak atau telah buta dengan hakikat kebenaran dan adat kebiasaan. Hal ini terjadi kerana mereka terlalu mementingkan diri dan sibuk menjaga kedudukan mereka untuk terus memastikan diri duduk dalam kelompok pemimpin atau pemerintah yang telah biasa hidup dalam kemewahan dengan wang rakyat. Mereka tidak berdaya saing dan kreatif untuk menyumbang bakti kepada rakyat kecuali bekerja hanya mengikut senarai tugas yang telah ditetapkan sehingga tidak membedakan mereka dengan orang lain kerana nilai dan standard mereka sebagai pengubal dasar telah terhakis.

Oleh kerana pemikiran kreatif para pemimpin BN telah jumud disebabkan budaya pak turut yang tidak sihat menjadi budaya kerja dan budaya hidup mereka, tiada lagi idea-idea dan wawasan bertaraf global lahir dari mereka. Negara ini kelihatan begitu lesu dan diburukkan lagi dengan aktiviti rasuah dalam segala bidang oleh rakyat dan pemimpin. Keadaan ini bertambah buruk lagi apabila para pemimpin BN kelihatan menaruh dendam dan irihati dengan keupayaan dan kebolehan pemimpin pembangkang yang didokong oleh rakyat. Pemimpin BN gagal mengesan kehebatan ketokohan para pembangkang adalah hasil dari kepekaan mereka terhadap suara dan kehendak rakyat. Isu yang ditonjolkan mereka sentiasa menarik dan relevan kepada rakyat manakala isu-isu, polimik dan wawasan kerajaan BN sering kelihatan retorik sahaja. Ini adalah kerana BN bersikap angkuh dan sombong dan tidak mempedulikan luahan dan pandangan rakyat. Mereka hanya mengutamakan pandangan para usahawan, pemodal dan kapitalis yang dianggap penyumbang ekonomi yang besar kepada mereka dalam dunia politik.

Ketika ini kita hidup dalam dunia global tanpa sempadan yang penuh dengan cabaran. Bagaimanakah kita boleh menyesuaikan diri dan menghadapi segala cabaran untuk bersaing dalam kehidupan ini jika kita tiada ilmu dan wawasan bagi menghadapinya. Adalah malang jika pemimpin kita pula tiada mempunyai wawasan untuk memimpin kita kearah tuju kehidupan yang selamat, harmoni dan maju kerana mereka tidak memiliki standard pemikiran global kecuali sibuk bergaya dan beruusha mengumpul harta dunia dari pelbagai sumber tanpa mengira halal atau haramnya lagi. Cara mudah untuk mengatasi masalah dan kebimbangan ini ialah kita hendaklah memilih pemimpin atau ahli politik yang amanah dan tahu diri untuk mentadbir rakyat. Jangan pilih Melayu berotak lokal atau glokal yang jumud.

Oleh Tun Sheikh Engku Bendahara

0 comments:

Post a Comment

 
Copyright 2009 Falsafah Pemikiran
BloggerTheme by BloggerThemes | Design by 9thsphere