BERSIH 3.00 Haram? Adalah Falsafah & Sejarah Ulamak Jahat


BERSIH 3.00 Haram? Adalah  Falsafah & Sejarah Ulamak Jahat

Tidakkah amat membinggungkan jika Negara ini banyak badan yang mengeluarkan fatwa? Apa yang nyata ialah perbedaan dua fatwa dari pihak kerajaan dan dari pihak bebas berkaitan Islam. Yang mengharamkannya ialah Majlis Fatwa Malaysia dan mewajibkannya pula ialah badan bebas atau NGO.

Begitulah selamanya orang Melayu akan keliru dan terus tertipu. Yang berada diatas jalan kebenaran tidak mempunyai kuasa. Yang mempunyai kuasa pula sanggup menggunakan agama dan menyeleweng untuk kepentingan politik pemerintah . Jika rakyat atau umat Islam di Negara ini hanya mengharapkan pendidikan agama dari sekolah-sekolah kerajaan maka secara otomatik tercucuk hidunglah mereka dalam budaya ilmu agama. Malah sejarah pendidikan agama merekodkan bukti BN telah mengeluarkan beberapa dasar yang telah mengurangkan mata pelajaran agama Islam sehingga akhirnya terhapus dan lupus.

 Apabila ada pilihan lain maka berpecahlah fahaman agama sebagaimana yang kelihatan pada ketika ini. Sebenarnya keadaan ini memang sengaja dirancang dan dibentuk acuannya oleh bekas penjajah. Orang Melayu sengaja dikelirukan dengan pelbagai fahaman kerana mereka yakin kebudayaan atau adat resam yang diamalkan oleh orang Melayu tidak berupaya melampaui atau keluar dari batas yang ditetapkan.  Ini adalah kerana orang Melayu sejak dahulu terkenal dengan adat resam yang tunduk dan patuh kepada raja dan tidak mengambil berat menggenai hal-hal besar seperti itu.

 Dasar penjajah ialah pecah dan perinntah dan kalau diberi kemerdekaan sekalipun mereka telah menetapkan dasar supaya negara Melayu yang kaya raya dengan sumber ekonomi ini merdeka tetapi pemikirannya mesti tunduk di bawah kaki atau kuasa pengaruh mereka. Keadaan dan kedudukan kefahaman ini tidak berupaya melangkau batas pemikiran yang maju kerana penjajah telah menggunakan nama raja-raja Melayu mengongkongi mentaliti Melayu. Pendek kata orang Melayu segaja  dikelirukan. 

Jika orang Melayu bebas menggarap ilmu dari bukan kerajaan maka banyaklah fitnah kesesatan yang dihadapinya. Fenomena ini sudah tentu menguntungkan pihak yang berkuasa kerana dapat menggunakan segala kemudahan dan kekuatan menerusi agensi kerajaan untuk memaksa umat Islam di Negara ini mengikut telunjuk mereka. Anehnya, para mufti kerajaan seia sekata mengharamkan sesuatu perkara seperti dikehendaki oleh pihak pemerintah. Mereka seolah-olah tidak dapat melihat jauh dengan segala syarat dalil dan nas untuk menimbangkan sesuatu isu atau masalah hukum. Misalnya hukum hudud dan kisas. Satu pihak mengatakan tidak perlu asalkan rakyat masih terjamin kebebasan mereka beramal. Manakala satu pihak lagi mengatakan wajib diusahakan kerana Allah telah mengamanahkan kuasa dan wajib melaksanakannya dengan penuh hemah. 

Jika diselidiki watak-watak yang memegang kuasa yang boleh mempengaruhi majlis fatwa maka rakyat akan faham bagaimana boleh jadi kesimpang siuran. Dan andaikan semua umat Islam di Malaysia memegang sepenuhnya petunjuk Allah dan sunahturrasul, maka sudah pasti mereka akan mengetahui  perbedaan dan hal kekeliruan serta percambahan ini. Jika diselidiki melalui fakta sejarah sahaja, orang Melayu akan mengetahui secara khususnya mengapa dan bagaimana UMNO tertubuh.

 Apabila mendapat bayangan dari penjajah kafir akan gula-gula merdeka dengan beberapa syarat yang tersirat, para ulamak yang celik mata hati telah terlihat perangkap yang tersedia. Sayangnya para pejuang atau para nasional Melayu yang tidak mendalam pengetahuan mereka sangat cendurung memasuki perangkap gaib itu.Berikutan daripada itu UMNO terpecah kepada dua pada tahun 1951 iaitu jalur atau aliran pemikiran ulamak yang kini dikenali sebagai PAS dan para nasionalis yang memperjuangkan semangat kebangsaan Melayu yang terkenal sebagai UMNO.

 Apabila dikaji dengan lebih jauh lagi, sejarah mencatat para pejuang semangat kebangsaan Melayu ini pada peringkat awal dikuasai oleh orang Melayu Islam berpendidikan Melayu dan sedikit orang Melayu berpendidikan Inggeris dalam negeri. Tetapi akhirnya apabila menjelang kemerdekaan YM Tunku Abdul Rahman yang disenangi British  telah membawa masuk ramai tokoh-tokoh Melayu berpendidikan tinggi Inggeris yang berkelulusan  luar negeri. Mereka ditonjolkan sebagai tokoh Melayu yang hebat dan orang Melayu biasa dan orang Melayu kampong telah cepat terpengaruh kerana cabaran kehidupan seharian yang masih belum melepasi asas-asas kesempurnaan.

Dinding fatamorgana pun terbina dengan sendirinya diantara tokoh pendidikan dalam negeri dan tokoh berpendidikan luar negeri. Sehingga hari ini dua kelompok tokoh dalam UMNO ini masih wujud dan benting itu juga masih berpengaruh. Orang UMNO sebenarnya begitu taksub dengan perjuangan bangsa dan ini mendapat kesepakatan yang tidak diperjelas dan diperbincangankan antara dua kelompok  ini. Kemajuan dan pembangunan dijadikan objektif utama maka golongan UMNO berpendidikan agama yang berpengaruh berjaya dimomokkan atau ditekan dan hilang penonjolan. Mereka hanya ditolak ke depan bagi menangani isu-isu yang tokoh sekular UMNO jahil mengenainya dengan syarat dan pantauan yang begitu ketat. Maksudnya mereka mesti menggunakan atau membuat fatwa yang tidak merugikan UMNO walaupun pada masalah yang kecil, ringan dan sebagainya. Ironinya mereka juga ada kalanya terpaksa menyeleweng dan berfatwa yang mengelirukan umat Islam.

Untuk keluar dari masalah fatwa yang berbeda dan kadang kala tidak di atas landasan agama yang betul maka semua umat Islam di Negara ini wajib mempelajari dan menjadikan qalam Allah dan sunahturrasul sebagai pegangan, panduan dan rujukan. Jika kerajaan sekarang tidak mencita-citakannya kerana ingin meneruskan kuasa dan menikmati penyelewengan dari dasar pecah dan perintah maka mereka wajib segera diganti kerana ketika ini penyelewengan dan pecah amanah yang mereka lakukan telah terang dan begitu menonjol. 

Apabila kita menyedari tujuan dan matlamat BN memerintah tanpa berkehendakan syariat Islam yang terjamin sesuai untuk segala manusia dan agama maka apakah perlu kita pertahankan atau menyokong mereka kerana sudah tentu fatwa-fatwa yang dipaksakan akan terus menyimpang. Lebih aneh lagi, apabila DAP dan kaum India yang tidak menyokong  BN yang pernah dituduh sebagai berpemikiran komunis oleh UMNO dan BN, telah menerima syariat Islam kerana ini tidak mengganggu agama dan adat resam mereka tetapi ditolak mentah-mentah oleh UMNO BN dengan tuduhan sesat.

 Tolak UMNO dan BN adalah pilihan terbaik dan bijak. Jika UMNO ingin mengekalkan kuasa mestilah berubah segera dengan mengangkat, memartabat dan menjadikan syariat Islam sebagai dasar perundangan negara. UMNO mesti bertanggong jawab dan berasa malu apabila bekas-bekas menteri BN dan pemimpin MCA mengatakan selama ini, sejak merdeka UMNO telah menipu dan mengelirukan kefahaman mereka terhadap Islam. Mereka mendedahkan hal ini UMNO lakukan bukan sahaja kepada mereka yang bukan Islam tetapi juga terhadap ahli-ahli UMNO. Jelaslah sekiranya hal ini berterusan maka nyatalah siapa yang sesat dan menyesatkan.

Oleh Tun Sheikh Engku Bendahara

0 comments:

Post a Comment

 
Copyright 2009 Falsafah Pemikiran
BloggerTheme by BloggerThemes | Design by 9thsphere